RC-България  
17 декември 2018, 06:46:43 *
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Новини: Добре дошли в RC-България -Форумът на активно действащите авиомоделисти !
 
   Заглавна Страница   Помощ Вход Регистрирай  
Страници: [1]
  Изпечатай  
Автор Тема: БЪЛГАРСКАТА МОРСКА АВИАЦИЯ  (Прочетена 2010 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Seahawk
Administrator
Моделар
*****
Публикации: 663



« -: 17 юни 2011, 11:02:26 »

Малцина са онези, които знаят, че освен с морето и морската история Варна е свързана и с раждането на авиацията в България. Още през 1894 г. Харалампи Джамджиев прави първия български опит с аеродинамичен уред, построен във Варненската окръжна образцова железарска работилница. Пак във Варна в края на 1911 г. излиза "Към небето", първото българско авиационно списание. През 1915 г. пристигат първите водосамолети, а след година в м.Пейнерджика (днес м.Чайка) започва строежа на два хангара за първото водолетище. Според клаузите на Ньойския договор през септември 1920 г. всички хидроплани са разрушени, но две години по-късно, когато Гражданското въздухоплавателно отделение в Божурище е предадено към Дирекцията на пощите във Варна отново е учреден хидродрум. По време на Втората световна война водолетищата са предадени за германски бази, а след Варшавския договор водолетищата и водосамолетите са напълно забравени и "Акулите" на летище Чайка са заменени с вертолети Ми-4.



Принципно ново оръжие за българския флот е и водосамолетът. През ноември 1915 г. във Варна е настанена и формирана германска водосамолетна станция. В района на базата, до канала, е построен хангар. Тук са докарани четири водосамолета – три система“Фридрихсхафен” и един - “Румплер”.

На 20 януари 1916 г. към германската станция е сформирана и българска учебна команда. Освен в нея летци се обучават и в чужбина. Така започва създаването на морската ни авиация. Първият й командир е лейтенант Преслав Ляпчев, който загива при учебен полет в Германия на 10.06.1916 г. Негов заместник става Иван Андреев Михайлов, който е и първият началник на Българската водосамолетна станция при обособяването й на 1.05.1917 г. На 16.06.1918 г. тя е настанена в новопостроените сгради на водолетището “Пейнерджик” ("Чайка") на брега на Варненското езеро. През тази година командването й е поето от лейтенант Сава Николов Иванов.

Българската водосамолетна база разполага първоначално с 4 водосамолета, които по-късно нарастват на 10. Два система “Румплер” и 8 “Фридрихсхафен” със скорост 120 км/ч, радиус на действие 600 км. Въоръжение: една картечница, 10 бомби по 5 кг. Екипаж 2-3 души. Дължина на фюзелажа 10,5 м; разпереност на крилете 16,80 м. Двигатели - система “Бенц”, с мощност 150 к.с.

Първата бойна задача е изпълнена на 31 май 1917 г. Шест германски и един български водосамолет са изпратени да бомбардират противникови военни обекти в Сулина. Задачата е изпълнена успешно.

На 21 юни с.г. наш и германски водосамолети нанасят бомбен удар по водосамолетната станция в Сулина, като преодоляват противниковата зенитна артилерия и три руски водосамолета. На следващия ден български и немски екипажи нанасят превантивен удар по струпвания на шлепове в Килийския канал и складовете по Георгиевския и Сулинския канал, за да предотвратят евентуални приготовления на десант.
На 20 август български водосамолет изпълнява самостоятелна задача, като бомбардира обекти в Измаил и извършва разузнаване по река Дунав. Два дни по-късно български и немски водосамолети атакуват понтонния мост край Измаил.
На 22 и 25 август български водосамолети бомбардират руски кораби в пристанище Кюстенджа. На 29 август отново български водосамолети нанасят удар по първия в света подводен минен заградител “Краб”, теглен от контраминоносеца “Гневный”, като по този начин бива осуетена поредната минна постановка пред Варна.
Фактически кръщението на българската водосамолетна авиация става още през 1916 г., когато на 7 септември български и немски водосамолети контраатакуват руските контраминоносци “Быстрый” и “Громкий”, които обстрелват Балчик и Каварна. При боя до Балчик на 13 декември 1916 г. нашият водосамолет No 851 хвърля 10 бомби по кръстосвача “Память Меркурия” и постига попадения в целта.

И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002)


* airport1.jpg (13.21 KB, 300x168 - видяно 258 пъти.)
Активен

д-р Стойчо Шишков, Несебър  08888 11 868 и 0879 357 689
Seahawk
Administrator
Моделар
*****
Публикации: 663



« Отговор #1 -: 18 юни 2011, 10:59:26 »

Възстановяване на флотската водосамолетна авиация



Първите планове за възстановяване на флотската водосамолетна авиация датират от 1931 г. Сериозна разработка за "Морско ято" от 12 водосамолета се подготвя от капитан-лейтенант Стефан Хранков по заповед на контраадмирал Вариклечков от юли 1937 г. По това време във военновременната организация на Въздушни войски от 1934 г. е включен, макар и само като пожелание, "Смесен морски орляк" от разузнавателни самолети, торпедоносци и изтребители.
Въпреки това настойчивостта на контраадмирал Вариклечков е последователна. На 9 ноември 1938 г. той поставя задача на своя първи помощник капитан I ранг Сава Иванов да разработи проект за доставянето на водосамолети-бомбардировачи.
Поради различни причини, най-вече финансови, нито един от разработените проекти не е осъществен.
Въпросът за възстановяване на водосамолетната авиация започва да се решава практически в края на 1941 г.
Въз основа на поверително писмо No 2733 от 1 октомври 1941 г. на щаба на Въздушни войски от 10 октомври с. г. се формира изтребителен орляк с кодово име "Чайка". За командир на орляка е назначен майор Неделчо Тодоров Куюмджиев. Орлякът има бойна задача - пазене на Варна и Бургас, както и защитата срещу всякакви полети на неприятелски самолети над българска земя в изтребителния район. Щабът на орляка се намира на водолетище Чайка край Варна, а ятата на 682-ро ("Стрела") на летище Балчик и 692-ро на летище Сарафово, Поморийско. За първостепенната задача на орляка "Чайка" говори фактът, че двете ята (682-ро и 692-ро) са окомплектовани с най-модерните изтребители по това време в България "Месершмит - 109Е", пилотирани от най-добрите летци. На двете летища са разположени по едно ято разузнавателни самолети "Летов - 324", "Врана". Задачата на всички противовъздушни сили на българското крайбрежие от Черно море е пазене на железопътните и пристанищни разположения и съоръжения във Варна и Бургас (по три тежки и две леки батареи) срещу високи и ниски атаки, както и срещу атаки на противникови морски сили.
С поверителна заповед No 132 от 24 септември 1942 г. командирът на Въздушни войски генерал-майор Димитър Айранов съобщава, че е формирал водосамолетно ято на водолетище Чайка край Варна. За обучение на летците са доставени два учебни водосамолета "Хайнкел-42" ("Патица") и два учебно-тренировъчни самолета "Хайнкел - 60" ("Тюлен"). Започва подготовката на летците.
В края на 1942 г. завършва обучението за преминаване от колесникови самолети на водосамолети. По това време пристигат от Германия 12 нови водосамолета "Арадо - 196" ("Акула"). Това са съвременни бойни машини, които изпълняват задачи по разузнаване, охрана на морски конвои, борба с надводни кораби и подводници, както и с въздушен противник. "Акулата" е нископлощник с метална дуралуминиева конструкция и със затворена пилотска кабина. Екипажът е от пилот и наблюдател.
Двигателят на "Арадо" е бензинов - BMW-132K с мощност 1100 к. с. Витлото е триплощно с променлива стъпка. Въоръжението му се състои от две 7,9-мм картечници - стрелящи синхронно през витлото, две 20-мм оръдия, монтирани в кърмата. Може да носи две 50-кг противоподводни бомби. Средната скорост е 350 км/ч, а максималната - 550 км/ч. Самолетът е с разпереност 12,40 м и дължина 11,0 м. Далечината на полета е 1080 км.
Ятото започва да изпълнява бойни задачи в началото на 1943 г. В продължение на година след септември 1944 г. то изпълнява задачи в помощ на миночистенето, както и охрана на конвои.

И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002)


* 1~113.JPG (374.62 KB, 1150x796 - видяно 252 пъти.)

* 2~80.JPG (125.68 KB, 1280x762 - видяно 247 пъти.)

* 3~75.JPG (322.32 KB, 1109x671 - видяно 263 пъти.)

* 3~84.JPG (393.02 KB, 1152x743 - видяно 257 пъти.)

* 4~53.JPG (448.47 KB, 1152x751 - видяно 265 пъти.)

* 4~59.JPG (355.49 KB, 1150x747 - видяно 240 пъти.)

* 5~43.JPG (492.92 KB, 1150x760 - видяно 248 пъти.)

* 6~40.JPG (398.46 KB, 1107x696 - видяно 240 пъти.)

* 7~36.JPG (316.81 KB, 1151x758 - видяно 255 пъти.)

* 8~28.JPG (426.28 KB, 1139x745 - видяно 254 пъти.)

* 10~14.JPG (364.87 KB, 1150x818 - видяно 274 пъти.)

* 11~15.JPG (89.89 KB, 1280x564 - видяно 254 пъти.)

* 12~5.JPG (92.64 KB, 1280x646 - видяно 251 пъти.)

* 13~4.JPG (90.57 KB, 1280x593 - видяно 268 пъти.)

* 14~2.JPG (123.28 KB, 415x307 - видяно 260 пъти.)

* 17~1.JPG (199.31 KB, 413x619 - видяно 268 пъти.)

* Ar196-A5-6s.jpg (42.9 KB, 770x645 - видяно 251 пъти.)
Активен

д-р Стойчо Шишков, Несебър  08888 11 868 и 0879 357 689
Seahawk
Administrator
Моделар
*****
Публикации: 663



« Отговор #2 -: 19 юни 2011, 12:17:25 »

Съвременната българска морска авиация води началото си от 1959 г., когато 3 екипажа започват да усвояват 2 вертолета Ми-4М съветско производство. На 14 октомври същата година официално е сформирана отделната противоподводна ескадрила, която първоначално организационно е към ВВС и е базирана на летище "Враждебна" край София. На 5 май 1961 г. ескадрилата е прехвърлена на летище "Чайка" и преминава в подчинение на ВМС. В началото на 1966 г. при изпълнение на задача в рязко влошени метеорологични условия вертолетът пада в езерото, при което загива авиационният елит на поделението - командирът подполковник Дамян Алексиев и офицерите Василев и Пенков.

Качествени промени в морската авиация настъпват през 1979 г., когато тя получава вертолети от трето поколение - Ми-14ПЛ. Вертолетите усвояват взаимодействие с патрулните кораби, насочване на ударните сили, експериментирана е съвместна дейност с миночистачи. На 15 май 1983 г. в сложни условия е изпълнен групов полет от 4 вертолета без кацане по маршрут Варна - Севастопол над Черно море. Апогеят на българската военноморска авиация е в периода между 1984 и 1990 г., когато тя разполага с 10 бойни и една транспортна машина, усъвършенства изпълнението на широк кръг от задачи самостоятелно и във взаимодействие с други сили от ВМС, подобрява подготовката си за борба с подводници, което е основното й предназначение.
След 1990 г. летците усвояват нови функции в интерес на различни държавни и граждански органи и институции по разузнаване, контрол на корабоплаването, наблюдение, оказване на съдействие при природни бедствия и крупни аварии. Много са примерите за транспортиране на болни и родилки в лоши метеорологични условия, търсене на бедстващи в морето и изпълнение на нестандартни задачи в екстремални ситуации. По време на учението "Кооператив партнър 97" за пръв път български летци със собствените си вертолети осъществяват кацане на чуждестранна палуба - американския десантен кораб - док "Понс", а в редица международни военноморски учения доказват своя висок професионализъм, управлявайки и чужди машини. От 1 септември 1998 г. ескадрилата е реорганизирана в авиобаза. На 8 август 2001 г. началникът на ГЩ на БА връчва на авиобазата ново бойно знаме.
Същия ден в района на поделението е открит паметник на загиналите летци.

Ежегодно военноморските авиатори успешно участват в учения от типа "Бриз" и "Кооператив партнър", където по нищо не отстъпват на колегите си от палубната авиация на чуждестранните кораби. Те многократно демонстрират пред гражданството най-сложната и "атрактивна" част от подготовката си - кацане и излитане от морска повърхност - нещо, което не е във възможностите на друг тип вертолети в света. От създаването й до днес съвременната военноморска авиация последователно е командвана от първокласните летци - офицерите Димитър Георгиев, Дамян Алексиев, Атанас Вълков, Вълчо Димитров, Николай Сираков, Тодор Иванов, Георги Жеков, Виктор Ценов, Александър Александров и Жулиян Костадинов.

Командирът - в първо лице
Към момента е изпълнена по-голямата част от плана за подготовката на авиобазата за годината и ангажиментите към тактическите учения на дивизионите, военноморските бази и другите брегови поделения. Сравнително рутинно и по нашите стандарти бе участието ни в българо-румънското противоподводно учение през май. В неговите рамки бе и летателно-тактическото учение на авиобазата, което бележи апогея на нейната подготовка. Особеност на двете основни задачи, които изпълнихме в рамките на домакинстваното от нашите ВМС учение "Кооператив партнър 2004", бе непрекъснатото използване на стандартите и процедурите на НАТО и на английски език. Допълнителна задача бе фотографиране на включените в учението кораби. По време на оперативно-тактическото учение на флота "Черноморски страж 2004", чиято заключителна фаза се превърна в демонстрации на празника на ВМС, имах честта и отговорността да бъда командир на екипажа, изпълнил две относително сложни задачи. Едната, чието отработване започна за първи път през миналата година, състояща се в стоварване на група от специалните части на борда на кораб "нарушител" (в случая среден десантен кораб "Антарес"), се вписва в съвременната колективна архитектура на сигурност на алианса и съответства на актуалните асиметрични заплахи. Другата - спасяване на пилоти, търпящи бедствие в морето, има определено хуманитарен характер. През първата половина на октомври, в навечерието на празника на авиобазата и на ВВС, ще изпълняваме свойствените си задачи по време на националното военно учение "Съвместни усилия 2004".

През годините техническото състояние на вертолетите има противоречива динамика. Надявам се да не се повтори допуснатото преди време прекратяване на летателната подготовка поради липса на машини в строя. Всъщност от 1991-1992 г. насам своеобразен "пик" постигнахме през миналата година, когато от машините по щат - най-много бяха едновременно изправни. Количеството машини, които сега са в строя, напълно осигурява изпълнението на задачите. Ресурсът на някои от тях ще започне да изтича не по-рано от 2005 г. Надявам се, че възстановяването му ще става планово и своевременно. В авиацията капитално-възстановителният ремонт е много важна дейност. При планирани и осигурени средства, съществуващите възможности, опит, качество и организация капитално-възстановителните ремонти удължават ресурса на всяка машина с още 5 години, а това е единият компонент на готовността на авиобазата да изпълнява свойствените си задачи.
Другият компонент е летателната подготовка и опит на морските авиатори.

При съществуващата мотивация на летците, съответното планиране и организация на службата, обективно само два основни фактора оказват най-сериозно влияние на летателната подготовка - ресурс и керосин. Обикновено и двата са дефицит и се разходват най-икономично. Понякога се случва керосинът да не достигне, за да се разходва определеният за годината ресурс на машините. Така или иначе, в поделението има първокласни и второкласни летци. Подготвяме още летци и за двете нива. По-добре е да има по-малко високоподготвени летци, отколкото много еднакво неподготвени. Ако има съответните предпоставки, ще се подобри подготовката на летателния състав като цяло. Много важни в случая са отговорността и стремежът на младите летци непрекъснато да повишават своя професионализъм.
Морската авиация има своето място във визията за развитието на ВМС в следващите години, не подлежи на съмнение необходимостта от нейната модернизация. Виждам два пътя за това. Единият е свързан с модернизация на самите ВМС. Ако те получат фрегата "втора ръка", каквото събитие се очаква, надявам се тя да бъде с вертолет. Летателното средство би трябвало да се разглежда и като елемент на нашата корабостроителна програма. Един палубен вертолет може да "плава" с различни кораби и екипажи, да каца на брега, там да се обслужва и осигурява подготовката на летците и т. н. Вторият път за обновяване на морските машини е разглеждането им в рамките на модернизацията на цялата българска авиация, защото все пак морската авиобаза "генетично" принадлежи към ВВС. Важно е смяната на авиационната техника да върви постъпателно, за да не се прекъсва летателната подготовка, която трудно се възстановява.
Авиацията винаги се е крепяла на високия професионализъм на кадровия си състав в двете му основни компоненти - летателен и технически. Длъжностите и на двете са попълнени на 100%, въпреки че финалната част на План 2004 през миналата година, главно поради несъответствие между длъжност и звание, ни раздели с опитни професионалисти с по 8-10 години служба. През есента приехме 9 лейтенанти - летци и техници от училището и с по една година служба в поделенията. Средната възраст на летателния състав сега е около 30 години. Сред най-опитните летци е майор Стоян Пенчев. От следващото поколение са капитаните Милен Хинтоларски и Христо Радкев. Няколко по-млади "набират височина". Спокоен съм за двата екипажа, включени в Силите за операции по поддържане на мира. Сред техниците мога да отлича капитан Георги Стамболийски, старши лейтенантите Павел Симеонов и Тошко Пенев. Заместниците ми са най-сериозната опора в цялостното ръководство на авиобазата. По празниците не ни забравят и ветераните. Срещите ни с тях са достойни за авиационното ни братство.
След последните назначения от 1 октомври т. г. кадровите матроси се изравниха с наборните. При това от 9 обявени места 8 се заеха от жени. Като прибавим една лейтенантка и няколко сержантки - феминизацията е явна.
 Но в морската авиация има и много друга красота ...

02.10.2004 в-к Черно Море


* 3229arado196.jpg (45.74 KB, 529x259 - видяно 259 пъти.)

* _DSC4490.JPG (113.25 KB, 1600x1071 - видяно 242 пъти.)

* 4VARTOLETA_1.jpg (44.19 KB, 500x328 - видяно 248 пъти.)

* _DSC4515.JPG (191.63 KB, 1600x1071 - видяно 255 пъти.)

* 35.jpg (154.69 KB, 855x573 - видяно 241 пъти.)

* a2.JPG (1693.59 KB, 1600x1200 - видяно 268 пъти.)
Активен

д-р Стойчо Шишков, Несебър  08888 11 868 и 0879 357 689
D.Grabtshev
Моделар

Публикации: 84


« Отговор #3 -: 19 юни 2011, 09:40:09 »

Имало едно време!
« Последна редакция: 20 юни 2011, 07:00:25 от D.Grabtshev » Активен

Добри Грабчев
Seahawk
Administrator
Моделар
*****
Публикации: 663



« Отговор #4 -: 22 юни 2011, 12:17:45 »

Ами не е точно така.Имало го е едно време и пак ще го има в днешно време!Само преди дни бях при приятелите и моделистите от Военноморска авиобаза "Чайка".Пред финализиране е сделката за 3 нови хеликоптера,които до края на 2011 ще встъпят в редовете на ВМФ.


* 3-as565mb-helicopter.jpg (54.58 KB, 474x335 - видяно 244 пъти.)

* AS365LFL4.jpg9f64f28d-e94c-47b2-a71c-359698f49ff0Larger.jpg (51.42 KB, 600x600 - видяно 253 пъти.)

* AS365LFL5.jpg28ebb464-f6a0-4be3-8fb3-86bed47634a7Larger.jpg (58.67 KB, 600x600 - видяно 248 пъти.)

* AS365LFL8.jpg8f378368-11f3-44f2-9e5d-dcf09b4ea109Larger.jpg (63.6 KB, 600x600 - видяно 277 пъти.)

* AS365LFL9.jpgcbb38e8e-d0ea-4211-8cd3-e5cf5ab0000aLarger.jpg (76.97 KB, 600x600 - видяно 243 пъти.)

* h65dra.gif (13.33 KB, 387x516 - видяно 268 пъти.)
Активен

д-р Стойчо Шишков, Несебър  08888 11 868 и 0879 357 689
Страници: [1]
  Изпечатай  
 
Отиди на:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!