RC-България  
14 декември 2017, 12:09:29 *
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Новини: Добре дошли в RC-България -Форумът на активно действащите авиомоделисти !
 
   Заглавна Страница   Помощ Вход Регистрирай  
Страници: [1]
  Изпечатай  
Автор Тема: Какво е необходимо за първи полет на нов модел ?  (Прочетена 6004 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
PenichA
Moderator
Моделар
*****
Публикации: 152



« -: 19 август 2008, 11:56:55 »

Много от нас са били огорчавани в самото начало поради:
1 От незнание или възбуда за първият полет!
2 Какво пропускаме?
3 Какво да очакваме?
4 И така до успеха!
Активен

Пенко Пенев
+359 899 520 540
http://rc-dobrotica.com/
Seahawk
Administrator
Моделар
*****
Публикации: 662



« Отговор #1 -: 20 август 2008, 12:07:06 »

Облитането на модел е нещо много важно,да не кажа и май най-важното от целия алгоритъм на създаването му.Всички други модели се движат или плуват,а на авиомодела му се налага сериозната задача да преодолее земната гравитация и също толкова важно-да кацне обратно на планетата безаварийно.Именно това прави моделите на самолети нещо специално сред множеството други моделизми.Това е и първият изпит,който обаче може да се окаже последен.
Ако разбираме всичко то тук,ще разберем и важността на стъпката-облитане,за да пристъпим към нея подготвени.
Активен

д-р Стойчо Шишков, Несебър  08888 11 868 и 0879 357 689
PenichA
Moderator
Моделар
*****
Публикации: 152



« Отговор #2 -: 20 август 2008, 10:51:20 »

Занам,че е трудно да се дискутира в обществен форум.
Но това е единсвеничт сайт единствено и само за авиомоделизъм и смятам ,че имено тук е мястото "за да не откриваме чертежи за топлата вода " след много проби и гешки да разберем , че просто е трябвало да попитаме за това което ни интересува за да достигнем до пълното удоволствие за положеният труд от изброените по-горе теми В "Самолети с двигатели с вътрешно горене. Fuel Airplanes."
И както обича да казва "DXS-13 " един от водещите моделисти " Много обичам термиката да ми е на левият лост на апаратурата никога не се губи "
Активен

Пенко Пенев
+359 899 520 540
http://rc-dobrotica.com/
zlatnia
Моделар

Публикации: 37



« Отговор #3 -: 21 август 2008, 09:10:59 »

До тук е ясно,че трябва да сме подготвени Смотана после какво следва?
Активен

Златомир Петров
PenichA
Moderator
Моделар
*****
Публикации: 152



« Отговор #4 -: 21 август 2008, 10:39:48 »

До тук е ясно,че трябва да сме подготвени Смотана после какво следва?

Вариянтите  са няколко в случаят кокто е зададен въпроса
1.Полет за няколко секунди Шокиран
2.Излитане и: "като начало апаратурата задължително отказва" Ухилен
3.И най-добрият вариянт броят на излитанията да е равен на броят на кацанията.
За това е желателно да се обърнете като за начало към опитен RC-пилот да погледне настройките на моделчето.
А конкретно за всеки модел се правят индивидуални настройкиза за елерони,хоризонтално и вертикално кормило и газ мотор.Няма точно определена и унифицирана настойка за модели с ДВГ.Може да се използва и накоя екстра като гасене на мотора естествено ако апаратурата я предлага. Но първо трябва да се запознаете подробно с менюто на апаратурата и неините възможности които са много добре обяснени в упутването за конкретният модел апаратура.
И както повечето от нас прават  Ъ?"Когато не помогне нищо прочти упътването"  Завърти очии тогава разбираме какви вълшебства предлагала нашата апаратура.
Активен

Пенко Пенев
+359 899 520 540
http://rc-dobrotica.com/
Preatorian
Моделар

Публикации: 113


Нищо не се повтраря два пъти


« Отговор #5 -: 22 август 2008, 12:04:32 »

Здравейте,
Облитането на модел е наистина нещо много важно доколкото в него (облитането) включваме и настройката на модела. Според мен моделът не трябва да се разглежда като сам и независим обект, както много хора правят. Той е съвкупност от планер, витломоторна група (ако говорим за модел с двигател), апаратура (включително и за управление) и почти най-важното - задапаратурното устройство  Ухилен.
Искам да кажа някои неща за всеки от тези компоненти на модела.

Планерът - със своята геометрия определя полетните качества на модела включително и най-важното - дали може въобще да полети. Ето защо той според мен е главният компонент. Най-важното условие въобще нещо да може да лети е да има ралика между центъра на тежестта и центъра на налягането на обекта, това условие адаптирано за авиомодели и авиомоделни хорди се конкретизира в определен % от средната хорда на крилото. За повечето профили е знаете - 25-35% от средната хорда. Не го казвам случайно  Усмивчица - виждал съм хора които проверяват центъра на тежестта на нов модел на поляната - виждат, че не е на мястото си по хордата и въпреки това пускат - резултатите - катастрофални. Да не говорим, че има и случаи в които по една или друга причина центърат на тежестта не е проверяван въобще.

Витломоторната група - според мен е хубаво ако имате избор за двигател за този модел - да изберете този на когото можете да вярвате. Защото първият полет предполага концентрация на екстремни събития в които често се налага моторът да спасява положението. Някои хора (включително и аз преди време) си мислех - ех, този мотор е хубав и няма да го хабя за този модел. Грешка. Иван Иванов от Нова Загора ми казваше - "Ако имаш два двигателя - карай с по-добрият" и се убедих, че е напълно прав. Не подценявайте ролята на двигателя. Съще е хубаво да използвате хубави витла - пластмасовите са по-добри за облитане - по-издръжливи са на удари от дървените. От витлото зависи каква част от мощността на двигателя се преобразува в тяга, така че ако имате един много добър двигател съчетан с лошо витло - няма да имате кой знае каква полза от това.

Апаратурата - също. Ако разполагате с наколко приемника сложете този на който вярвате най-много. Винаги можете да го замените с друг после, но е важно при облитането да нямате съмнение в апаратурата. Хубаво е връзките(куплунзите) - където се съединяват кабели да бъдат подсигурени срещу изплъзване - может епросто да ги увиете с лейкопласт. Важно е да не допускате триене на метали един в друг тъй като това създава електромагнитни смущения за апаратурата.

Задапаратурното устройство - е хубаво да е навъртяло много моточасове във въздуха  Смотан. Обикновено подобно устройство би Ви казало как да си настроите отклонениета (приблизително  Ухилен) на клапите (елероните, хоризонталното и въобще всички движещи се клапи) само като погледне геометрията и теглото на модела.
Останалото зависи от полета - от това как ще се настрой модела зависи и как ще лети той.

Имаше практика преди доста години, в документацията на моделите от тип акробатика редовно даваха отклоненията на елероните да са +/-15°, хоризонталното +/-20°, вертикалното +/-25°. Мисля, че това са добри мерки за първоначална настройка ако няма кой да Ви посъветва.
Добре е и да издебнете ден в който метеорологичните условия са с Вас Усмивчица, шансът да оцелеете в критична ситуация при силен вятър е доста по-малък  Тъжен

Мисля, че това са основните неща които трябва да се спазват.
Успехи на всички Усмивчица
« Последна редакция: 22 август 2008, 12:10:14 от Preatorian » Активен

Христо Гавраилов
e-mail: pterodont@abv.bg
web: http://www.f3a-pravets.com/

Човек е ограничен единствено от своето въображение!
PenichA
Moderator
Моделар
*****
Публикации: 152



« Отговор #6 -: 23 август 2008, 12:21:13 »

Здравейте,
Облитането на модел е наистина нещо много важно доколкото в него (облитането) включваме и настройката на модела. Според мен моделът не трябва да се разглежда като сам и независим обект, както много хора правят. Той е съвкупност от планер, витломоторна група (ако говорим за модел с двигател), апаратура (включително и за управление) и почти най-важното - задапаратурното устройство  Ухилен.
Искам да кажа някои неща за всеки от тези компоненти на модела.

Планерът - със своята геометрия определя полетните качества на модела включително и най-важното - дали може въобще да полети. Ето защо той според мен е главният компонент. Най-важното условие въобще нещо да може да лети е да има ралика между центъра на тежестта и центъра на налягането на обекта, това условие адаптирано за авиомодели и авиомоделни хорди се конкретизира в определен % от средната хорда на крилото. За повечето профили е знаете - 25-35% от средната хорда. Не го казвам случайно  Усмивчица - виждал съм хора които проверяват центъра на тежестта на нов модел на поляната - виждат, че не е на мястото си по хордата и въпреки това пускат - резултатите - катастрофални. Да не говорим, че има и случаи в които по една или друга причина центърат на тежестта не е проверяван въобще.

Витломоторната група - според мен е хубаво ако имате избор за двигател за този модел - да изберете този на когото можете да вярвате. Защото първият полет предполага концентрация на екстремни събития в които често се налага моторът да спасява положението. Някои хора (включително и аз преди време) си мислех - ех, този мотор е хубав и няма да го хабя за този модел. Грешка. Иван Иванов от Нова Загора ми казваше - "Ако имаш два двигателя - карай с по-добрият" и се убедих, че е напълно прав. Не подценявайте ролята на двигателя. Съще е хубаво да използвате хубави витла - пластмасовите са по-добри за облитане - по-издръжливи са на удари от дървените. От витлото зависи каква част от мощността на двигателя се преобразува в тяга, така че ако имате един много добър двигател съчетан с лошо витло - няма да имате кой знае каква полза от това.

Апаратурата - също. Ако разполагате с наколко приемника сложете този на който вярвате най-много. Винаги можете да го замените с друг после, но е важно при облитането да нямате съмнение в апаратурата. Хубаво е връзките(куплунзите) - където се съединяват кабели да бъдат подсигурени срещу изплъзване - может епросто да ги увиете с лейкопласт. Важно е да не допускате триене на метали един в друг тъй като това създава електромагнитни смущения за апаратурата.

Задапаратурното устройство - е хубаво да е навъртяло много моточасове във въздуха  Смотан. Обикновено подобно устройство би Ви казало как да си настроите отклонениета (приблизително  Ухилен) на клапите (елероните, хоризонталното и въобще всички движещи се клапи) само като погледне геометрията и теглото на модела.
Останалото зависи от полета - от това как ще се настрой модела зависи и как ще лети той.

Имаше практика преди доста години, в документацията на моделите от тип акробатика редовно даваха отклоненията на елероните да са +/-15°, хоризонталното +/-20°, вертикалното +/-25°. Мисля, че това са добри мерки за първоначална настройка ако няма кой да Ви посъветва.
Добре е и да издебнете ден в който метеорологичните условия са с Вас Усмивчица, шансът да оцелеете в критична ситуация при силен вятър е доста по-малък  Тъжен

Мисля, че това са основните неща които трябва да се спазват.
Успехи на всички Усмивчица
Всичко казано по-горе е в основата на изминал многогодишен и натрупан опит който не се придобива с пускането на един авио модел за един ден
Но наякой може би тогава ще упрекнат "Preatorian" ,че с неговите настойки
Имаше практика преди доста години, в документацията на моделите от тип акробатика редовно даваха отклоненията на елероните да са +/-15°, хоризонталното +/-20°, вертикалното +/-25°. Мисля, че това са добри мерки за първоначална настройка ако няма кой да Ви посъветва.
Това са препорачителни и все още актуални отклонения за първоначална настройка ако няма кой да Ви посъветва обърнете внимание , в конкрретният случай за момента!
Ако някой от нашата огромна страна има желание и иска да се свърже със сродни души нека да се пристраши и каже какво иска .Мога да го насоча единствено към практикуващ мделисти в най-близката облас близо до вас.
Има много наречени моделисти които само лъжат хората и ........................... за това е този форум да бъдете и вие едни то нас облъчени с заразната доза за възрстни и безвъзвратно удоволетворени от успехите  на  вашето хоби!
Активен

Пенко Пенев
+359 899 520 540
http://rc-dobrotica.com/
Rumbata
Моделар

Публикации: 17



« Отговор #7 -: 28 август 2008, 06:58:47 »

Хоризонталния стабилизатор трябва ли да се смята като част от нощещата площ на крилото и ако е така-защо?
Активен

Румен Зараков
PenichA
Moderator
Моделар
*****
Публикации: 152



« Отговор #8 -: 30 август 2008, 12:25:39 »

Хоризонталния стабилизатор трябва ли да се смята като част от нощещата площ на крилото и ако е така-защо?
За да се увериш сам и достигнеш до верният отговор погледни на посочените линкове:
http://adamone.rchomepage.com/index3_s.htm
http://adamone.rchomepage.com/index4_s.htm
http://adamone.rchomepage.com/design_s.htm
http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm
http://adamone.rchomepage.com/cg2_calc.htm
« Последна редакция: 30 август 2008, 12:33:35 от PenichA » Активен

Пенко Пенев
+359 899 520 540
http://rc-dobrotica.com/
Preatorian
Моделар

Публикации: 113


Нищо не се повтраря два пъти


« Отговор #9 -: 30 август 2008, 10:27:35 »

Здравей Rumba,
Зависи какво изчисляваш. Ако изчисляваш носещата площ не се включва но за стабилност на модела и центъра на налягането на пример се включва. В хоризонтален полет, хоризонталният стабилизатор произвежда подемна сила с обратна посока на тази на крилото (т.е. насочена надолу, макар и малка) - създава момент около центъра на тежестта който се стреми да повдигне носът но модела нагоре и се уравновесява с подобен момент създаван от крилото и разликата от центъра на тежестта и центъра на налягането - но в обратна посока (да забие нос). Ето защо се смята, че площта на хоризонталният стабилизатор не е носеща. Подемна сила противодействаща на теглото произвежда основно крилото и много малка част - тялото на модела.
Поздрави.
Активен

Христо Гавраилов
e-mail: pterodont@abv.bg
web: http://www.f3a-pravets.com/

Човек е ограничен единствено от своето въображение!
Rumbata
Моделар

Публикации: 17



« Отговор #10 -: 30 август 2008, 01:22:06 »

За носещата площ питах,благодаря за отговорите.Обаче някъде по книгите съм срещал,че и хорстаба се прибавя към общата носеща площ,грешка,а?
Активен

Румен Зараков
Preatorian
Моделар

Публикации: 113


Нищо не се повтраря два пъти


« Отговор #11 -: 30 август 2008, 01:27:43 »

Здравей Rumba,
говерех специфично за моторните RC модели и най-вече за акробатичните и за тренерите. За планерните модели това което казах не е съвсем вярно, много зависи от типа на модела.
Свободнолетящите модели например имат профилиран хоризонтален, с профил придаващ им голяма подемна сила(противодействаща на теглото). Предполагам при тях се включва площта на стабилизатора когато се смята носещата. Явно при тях силите действат по различен начин.
« Последна редакция: 30 август 2008, 01:36:31 от Preatorian » Активен

Христо Гавраилов
e-mail: pterodont@abv.bg
web: http://www.f3a-pravets.com/

Човек е ограничен единствено от своето въображение!
ariel
Моделар

Публикации: 17


« Отговор #12 -: 01 септември 2008, 08:38:20 »

Здравейте, млади и не дотам млади колеги,
какво е необходимо ? Хм, модел, апаратура и добър пилот,който да го облети,пардон,даго провери ислед това да го облети.Ако си направил модел,особенно моторен и не си пилотирал преди нямаш никакъв шанс от раз да тръгнат нещата.Сигурен шанс имаш в ремонтното дело,ако става за ремонт!
Христо написа достатъчно ясно за облитането но, и аз ще натъртя,за да  върви всичко гладко и безаварийно в облитането задължително трябва да има до вас добър пилот. Даже и да сте пролетели горе долу,криво ляво,доверете се на добър пилот за облитане,
Активен

Иван Иванов
amperflyer
Моделар

Публикации: 21



« Отговор #13 -: 29 октомври 2008, 12:42:13 »

Да добавя и аз нещо...
Вечерта преди облитането включи акумулаторите да се заредят!
Провери още в работилницата дали всички щанги се движат свободно!
Облитай нов модел само при тихо време - обикновено сутрин 8 до 10 часа или в късния следобед когато вятъра стихва.
Ако има и други пилоти на ливадата провери кой на каква честота кара и на кой канал! Добре е да си "сам" в небето при облитането - просто помоли останалите да проявят колегиалност и да не създават излишна суматоха.
Направи така наречения "рейндж тест" - с прибрана антена на предавателя, при работещ мотор на разстояние 80 м между модела и предавателя, сервомашинките трябва да реагират безпроблемно - това е гаранция, че във въздуха връзката предавател-приемник е достатъчно сигурна.
Концентрирай се и не си позволявай резки команди при първите двайсетина метра от полета - просто се постарай да набереш височина и тогава опитай как реагира моделът на различните команди. При всички случаи се налагат допълнителни настройки, затова направи внимателен заход и кацни; направи необходимите промени. Стартирай пак с нужната концентрация.
Четвъртият завой от "кутийката" при кацането е критичен - моделът завива срещу вятъра, лети към теб и нямаш визуална представа за скоростта и най-разпространената грешка е при излизането от завоя инстинктивно да подадеш "горна" команда, при което самолетът губи скорост и се срива... Имало смущения, апаратурата отказала - да, ама не...
И помни: чупенето на модела не е само материална загуба, но и връщане назад към изходната точка - напразно похабени нерви, емоции, а понякога и разочарования до отказ от хобито!!!
Активен

Петър Тончев
D.Grabtshev
Моделар

Публикации: 84


« Отговор #14 -: 29 октомври 2008, 04:03:40 »

Много хубава тема и всеки си задава този основен въпрос.НО?!Какъв модел?Какъв е опита и знанията на пилотиращия?Вижте обявите.....продавам...защото ...при първия полет се счупи перката и още нещо което не знам как се казва?!Не искам да коментирам.Даже и птиците се учат да летят от родителите си макар че програмата им е заредена в главата.
Активен

Добри Грабчев
Страници: [1]
  Изпечатай  
 
Отиди на:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!