RC-България  
18 ноември 2018, 04:41:09 *
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Новини: Добре дошли в RC-България -Форумът на активно действащите авиомоделисти !
 
   Заглавна Страница   Помощ Вход Регистрирай  
Страници: [1]
  Изпечатай  
Автор Тема: Как да си направим работещи поплавъци. Статия.  (Прочетена 1378 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Seahawk
Administrator
Моделар
*****
Публикации: 663



« -: 12 април 2009, 03:46:27 »

Как да си направим работещи поплавъци


При изработването на авиомодели на хидроплани един от най- важните елементи  са поплавъците.Тук ще намерите няколко съвета и обяснения които ще ви помогнат на конструирате добри, работещи поплавъци.
Всеки поплавък е една малка лодка.   Как функционира един поплавък?

Поплавъкът има 2 основни задачи:

          1.При поставяне на самолета във водата да го задържа на повърхността и  да осигурява стабилност на модела при движение,завой и накланяне.

          2.Да осигури излитането във въздуха така ,че самолета да преодолее съпротивлението на водата.

При стартиране на модела, поплавъка минава през 2 основни фази :

           1. Фаза на изтласкването.
           2. Фаза на плъзгане /глисиране/.

При изтласкването съпротивлението на водата е много голямо и самолета се нуждае от допълнително тяга, за да излети.
При увеличаване на скоростта,поплавъка започва да се плъзга по повърхността .
Така съпротивлението на водата драстично намалява и позволява на самолета да започне полет ,като да се издигне във въздуха.


 
Решаващият елемент при отнемането на съпротивлението, е стъпалато на дъното на поплавъка, наречено редан.  То се грижи за това, първоначално заетата от водата повърхност на поплавъка,да стане значително по-малка (частта на поплавъка зад редана се издига напълно над водата) и със своя скициран кант образува под задната част на поплавъка една смес  от въздух и вода,която предотвратява, връщането на тази част от поплавъка обратно на водата. Всмукването на въздух става вследствие на турболентните въздушни маси зад редана и под задния край на дъното на поплавъка.


Основно за конструкцията
Поплавъците трябва винаги да са така изработени,че да изместват достатъчно вода .Така  самолетът е бъде стабилен в състояние на покой .За целта е необходимо да се придържате към следните мерки:

Общият обем на поплавъците заедно /при двойни такива - и двата,а при един централен поплавък- без спомагателния страничен поплавък) трябва да бъде 150-200 % от изтласкваната от самолета вода,т.е. два пъти по-голям от водоизместването на модела.Така поплавъците се потапят до половината или до 3/4 от височината си във водата . При по-малки модели /под 1 кг/ е препоръчително обема на поплавъците да е над 200% от изместената вода,за да има при по-малка повърхност , по-голяма стабилност.

Частичния обем на поплавъка зад редана трябва да е 75-95% от предният обем.Така при покой самолета стои успоредно на водата ,което спомага за излитането при наличие на вълни по повърхността на акваторията .

Дължината на поплавъците в последно време се определя лесно с Формата на разпределението на обемите.Стъпалото разделя поплавъка на 2 части,при което дължината зад него  е обикновено около 75-95% от дължината пред редана.
Тези мерки важат за прости форми на поплавъка. При аеродинамично оформени поплавъци с обтекаема кърмова част, човек по-скоро трябва да се ориентира по обемите .Целта трябва да бъде самолета да стои при покой успоредно на водата без никакво накланяне-крен или диферент.
Важно е задната плъзгаща се повърхност на дъното,след редана, да е под ъгъл 7-9 градуса назад, издигната от водната повърхност при глисиране.По този начин се избягва съприкосновението на задната част със водата при стартиране в режим на глисаж,а чрез това се избягва и съпротивлението .

Реданът

Височината на редана трябва да е около 15-20% от неговата ширина . При по-малки модели се е установила обща мярка от 10-12мм ,тъй като един твърде малък редан не би дал истински ефект.Позицията на редана определя в общи линии способностите за плъзгане на поплавъка и излизането му в режим на глисиране.Обикновено реданът е разположен на  разстояние 1-2 % от разпереността на крилата ,зад центъра на тежестта на модела.В този случай съпротивлението е малко по-високо, отколкото когато редана  е пред центъра на тежестта , но за сметка на това самолета стои по стабилно на водната повърхност.Ако реданът се разположи  пред  центъра на тежестта, то трябва в повечето случаи с вертикалния стабилизатор прецизно да се контролира положението спрямо напречната ос в процеса на пробег и излитане .

Реданът не трябва в никакъв случай да е заоблен поради  аеродинамични причини! Той трябва да е с абсолютно остри ръбове.Чрез това се постига прецизна форма на ръбовете ,която свежда до   минимум съпротивлението на водата.Едно леко накланяне назад на транеца в кърмовата част на редана /както е показано на схемата / допълнително спомага за постигането на този ефект.

Глисираща повърхност

При действителните самолети  поплавъците с V- образна форма са широко разпространени .За модели на самолети обаче тези поплавъци биха означавали повече паразитни водни пръски .При големите самолети чрез V-формата се намалява значително съпротивлението.Също така биват намалени и ударите от вълните при излитане на самолета.При моделите това обаче не е така.

За модели на самолети преобладават недостатъците при поплавъци с V-форма. Те имат значително повече странично пръскаща вода,която в най-лошия случай може да упражнят натиск върху едната част на самолета и да  предизвикат трудност при управлението,както и гасене на двигателя в резултат на попадане на големи водни капки пряко в карбуратора или върху въздушното витло.
 
Една вдлъбната,конкавна форма на плаващите повърхности на дъното на поплавъците с малко намалява страничната пръскаща вода при рулиране , но е доста сложна за изработка.Затова се препоръчва  повърхностите да са направени просто и те най-често с V-образно дъно.

Идеята да се наклонят поплавъците леко навътре ,така че плаващите повърхнини да имат  една към друга един V- образен ъгъл /както при носещите повърхности/ не е добра.В такъв случай не само, че   приижда повече пръскаща вода към корпуса на модела ,но и  при кацане се забелязва една смяна на посоката ,която пречи значително на управляемоста.Пяната от разбиващите се вълни,която чрез такива поплавъци бива избегната,при големи модели изглежда изключително .
Страничните ръбове на поплавъците,също както при редана, трябва да са идеално заострени .Чрез това се постига добро управление на посоката при по бавно рулиране и при завои. Завоите с висока скорост не са никак препоръчителни,защото опастността от обръщане на модела е напълно реална !

Воден рул

За да може самолета да се управлява добре във вода, един воден рул би свършил по-добра работа при по-ниски скорости от всеки вертикален стабилизатор.Водният рул не бива да стои във водата при глисаж ,защото при набиране на скорост, вече е налице значително влияние на вертикалния стабилизатор.В този случай водният рул може да окаже по-голямо съпротивление на водата .Въпросът  дали въобще има нужда от воден рул зависи от големината на модела.В общи линии един премерен воден рул трябва да се управлява чрез отделно серво или самостоятелна тяга.Това допълнително тегло ,обаче  не може да се препоръча при по-малки модели,затова и често бива пропуснато.Тъй като
по-малките модели лятят при по-слаб вятър, не е наистина задължително използването на воден рул.При по-големи модели пилотът трябва да се замисли,  най-вече от причини за сигурност! Един по-голям модел ,който по време на рулиране е труден за контролиране , едва ли ще вдъхва чувство за сигурност у този,който го управлява! Същота важи и за общото впечатление от самолета.

Ако водният рул ще се монтира,трябва да отбележите следното: той трябва да е закрепен само за един от двата поплавъка!От една страна е асиметрично,но от друга - върши перфектна работа /виж едностранен рул при моторни лодки/ Рулят като такъв не трябва да бъде бъркан с шпатенрудера   и не трябва да бъде монтиран на долната страна на поплавъка,тъй като  влияе негативно на плъзгането при глисиране/едно излитане с такъв рул би било почти невъзможно/ Най-добрата позиция е в края, на задния ръб на поплавъка 

Тъй като водният рул се използва само при по-бавен ход и там показва целия си потенциал,то трябва да се постави така ,че леко да стърчи под дъното на поплавъка. Пропорциите са по-скоро квадратни.Голямото разминаване с поплавъка ,при поставяне по-надолу на руля , влияе негативно на плъзгането.Както е показано на фигурата, това разстояние трябва да е възможно най-малко .Важно е  при глисиране и излитане,руля да е изцяло над водната повърхност.Може да се види при по-опростени   модели неподвижен рул,  закрепен директно към транеца на поплавъците стабилизираща площ.
Той разбира се,е без собствено серво и не се управлява,а само стабилизира.
Когато човек използва тази не толкова естетическа,но въпреки това наложителна понякога техника ,трябва да отбележим,че руля трябва колкото може по-точно да бъде настроен във височина .Така,че при излизане на глисаж,той  да се издига няколко сантиметра над водата, но при бавен,водоизместващ ход - да се потапя.

Естествено,необходимо е  да съблюдаваме и останалите параметри при изработката и монтирането на поплавъците.Дължината на поплавъка трябва да отговаря на около 75% от общата дължина/от втулката на двигателя-до началото на рудера/ на модела,а височината му-на около 8% от нея.Разпределението на дължината на поплавъка преди и след редана,трябва да е както  отношението 57% към 47%. Двата поплавъка задължително се монтиратстрого паралелно един към друг и заедно-към оста на модела по начин,който няма да позволи промяна в първоначалното им положение. Разбираемо е, че качеството на монтажа на поплавъците е пряко свързано със сигурността на полета и управляемостта на модела при излитане,кацане и рулиране по водата.


                                                                             RC Wasserflug *превод
 

* Как да си направим поплавъци.doc (157.5 KB - свалено 149 пъти.)
Активен

д-р Стойчо Шишков, Несебър  08888 11 868 и 0879 357 689
Страници: [1]
  Изпечатай  
 
Отиди на:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!